They don't know who I really am

The Story, Brandi Carlile

Jag har börjat med något svårt. Det tog ett bra tag med till sist hittatde jag en liten tråd som det bara fortsatte och fortsatte. Weeio!
 
 
Jao. Influerad av det fantastiska Vem tror du att du är?, som jag följt i år och dar, har jag äntligen tagit tag i min egen  lilla släkt. Den del som jag egentligen inte vet som värst mycket om.. ehm. Hittade efter många om och men min farfars mor Maria Ulrika Eleonora Funk i Norrbärkes födelsebok från 1903. Eeeh. Hur hon tog sig från centrala dalarna och hit är däremot ganska oklart. Tråkigt nog var hon en oäkting, men hennes mor Emma Christina Funk var smedsdotter. Och från dalarna är vi tydligen. Så inte konstigt att folk tycker att jag talar dalmål. Hihihi. Närå. Men Funkarna dök upp i trädet i mitten av 1700-talet, så där kom man inte så långt. Däremot Nyströmmarna gick att spåra till 1500-talet. Tjo! Släkten Nyström från Norrbärke utanför Smedjebacken. Tror att man kan trycka här för att se hela trädet.. Kanske. Nej, det gick inte.. så här kommer en liten bild.
 
 
Minéa Funk-Peter Funk- John (Johan) Artur Funk- Maria Ulrika Eleonora Funk-Emma Christina Funk-Johan Andersson Funk-Anders Arvid Funk- Anders Andersson Funck-Christina Muhr... Vad hände där?
 
1782 blir det en Funck. Jag har en liten förhoppning om att den friherreliga ätten Funck  drar sitt strå till stacken.. Och om man följer det spåret hittar man bergmästare vid Garpenberg och en mycket känd silvergruva i Sala..... och en mycket speciell Alexander Funck som var forskare och medlem i bergskollegium, och från 1776 var han geschworner vid Sala Silververk (!!!!) men hade en förkärlek för studieresor i dalarna.. hmm...
 
Annars kan man ta Nyström-spåret och hamnar på 1600-talet där två kusiner gifter sig med varandra.. vilket förklarar en hel del.. ehm.. så. 
 
 
 
 
Och nu något helt annat. Idag träffade jag en man som såg ut som McSteamy.. fast 15 år yngre. Jag hade visst hyrt in honom för aktiviteter vid gruvan! Så det får jag glra några gånger till! Förhoppningsvis har jag inte städat halva vandrarhemmet då. 
1 Anna:

skriven


Visst är det skoj? Man fastnar så lätt, kom nog ungefär lika långt som du förra sommaren. Typ tre oäktingar på rad hittade jag :D

Kommentera här: