A little touch of heavenly light

Breath of life, Florence + The Machine

För en vecka sedan var jag och mammi mitt i folk- och trafikvimlet som är Amsterdam. Puuh. Seriously, trafiken där ger en hjärtfnurp. Men men! Nu blir det lite bilder!

Nyss framkomna! Soligt och fint! Och vi bestämde oss direkt för att gå på Madame Tussauds, som låg precis runt kröken från hotellet..
Och mammi har nog aldrig sett gladare ut än i Robbie Williams armar. Hahahaha!
Och jag trivdes i mitt sällskap jag med..

.. och se vem som smög sig in i the Mona-Lisa!

 

Och efter en lång dag av jet-setting köptes det förtäring och dryck på the local supermarket. Och se vad jag hittade!!!!

En påse med bara grodor. BARA GRODOR!
Med ny energi begav vi under dag två ut för att göra staden, och till den vår stora förvåning så var det Minéa som blev lokalsinnet.
Vi bodde på den inringade 3:an... Mitt i smeten! Vid den innersta kanalringen, bara några minutera promenad från palatset vid Dam torget (där också Madame Tussauds låg), blomstermarknaden och shoppinggatan Kalverstraat. Hmm. Kalverstraat. Heeeh. Jag och mammi gick raka vägen från blomstermarknaden via Kalverstraat till Dam-torget på 20 minuter. Crazy bananas, sicken tid det tog. Varför gjorde vi då detta? Jo, vi var på jakt efter kanalbåtarna....!
En mycket glad Minéa på fönsterplats med en timmes kanalåkande framför sig..
Dag två avslutades med en litet uncomfortable promenad genom Red Light District. To say the least. Hehehehee...

Under dag tre hade vi tänkt oss dedikera ett par timmar till Anne Frank och den hemska förintelsen.. Hmm. Det var lättare sagt än gjort... När vi började närma oss Anne Franks Hus (som var det gamla varuhuset där familjen och deras vänner gömde sig) såg vi hur en lång, lång kö slingrade sig fram.. Men, med beslutsamhet och inget annat inplanerat för dagen så ställde vi oss sist i kön... och 1 ½ timme senare var vi framme vid ingången. Ja, 1 ½ timme.. Eeeeeehrm. Men det var spännande och hemskt där inne på en och samma gång. Det var häftigt och slående med utdrag ur hennes dagböcker med stor stil målat på väggarna.. och läskig att gå in bakom bokhyllan och upp i Annes och Margots rum och sedan över till Annexet. Usch. Vilka hemskheter som finns i världen.

 

Sad but brilliant, sa en man som stod bredvid mig ett tag. Och det var sant.

"The English Radio says they're being gassed. I feel terribly upset."

Egentligen så fick man inte ta bilder där inne, så det blev tyvärr inte så mycket mer..



Sen blev det fika med toasts och Brownie!



... för att sedan fortsätta till the Paleis! (Paleis op de Dam, om man ska vara helt korrekt..)

Här har jag och Louis Napoleon stått... och miljoner andra troligtvis! Hahah! Men, vad mycket man lär sig av att gå på Kungliga Palats! Wooohop!

Och sen tog dagen slut!

Dagen efter ramlade jag och mamma in på ännu ett museum...! Väskmuseumet vid Rembrandtplein! Iiiiiih!
Så här vill jag att min garderob ser ut... ah, tusentals väskor (och skor!!) i upplysta glasmontrar... A girl don't ask for much...

Och sen spenderade vi resten av den varma dagen med ännu en kanalbåttur! Det var sååå roligt! Och efter det rusade vi in på den stora biografen vid blomstermarknaden för att se på Snowwhite and the Huntsman.. det är roligt att gå på bio i andra länder! Lovar!

 

 

Sen var resan typ över!.. för denna gång! Det blev mycket spatserande, ätande och shoppande! Jag åt pannkaka med annanas i. Det ni!

1 Linnéa:

skriven

Låter som en mycket trevlig resa det där! Jag måste bestämt åka tillbaka.

Kommentera här: